Ontwikkel de juiste strategie met BI.

Business Intelligence geeft u niet alleen inzicht in de huidige stand van zaken, maar kan ook de perfecte tool zijn voor het bepalen van de juiste strategie voor uw organisatie. Welke weg moet u verder volgen om de gewenste doelen te bereiken? Recentelijk hebben wij voor een klant een rapportage gerealiseerd die inzicht geeft in strategische gegevens zoals marktaandeel, marktpotentie en concurrenten. Hierbij een kleine showcase van de rapportage en de mogelijkheden die deze biedt. Voor deze blogpost zijn dummy gegevens gebruikt..

Marktaandeel en Strategie

Voor het maken van de rapportage zijn diverse databronnen gebruikt zoals interne gegevens, omzet, uren, cijfers/statistieken uit openbare overheidsbronnen en data van externe leveranciers. Door deze gegevens te combineren is het bijvoorbeeld mogelijk marktaandeel per land, cluster, branche en zelfs postcode inzichtelijk te krijgen. Dit geeft een goed beeld in welke delen van het land er goed wordt gescoord en waar de focus ligt. Hieronder een voorbeeld van de marktaandeel tabel in het rapport. Deze gegevens kunnen gefilterd worden op o.a. bedrijfsomvang, kvk codes tot op het niveau van individuele verkoopkantoren.

Zoals te zien is begint deze tabel bij een postcode (groep 2) wat de eerste 2 cijfers zijn van de originele postcode en kan hier gekozen worden om een niveau lager te gaan (naar 3 cijfers of de volledige postcode) of een niveau hoger (naar alleen het eerste cijfer van de postcode). Met een tabel zoals deze is goed te zien welk deel (dit kan net zo goed financieel zijn) van de markt de organisatie in bezit heeft.

Marktpotentie

Om de marktpotentie weer te geven is er gekozen voor een map visualisatie met verschillende kleuren. Groen voor een hoge potentie, geel voor een gemiddelde potentie en rood voor een lage potentie. Hieronder is een voorbeeld te zien:

De berekening hierachter kijkt naar de totale potentiële grootte van de markt in een bepaald gebied en naar hoeveel van die grootte op dit moment al bezet is in dit gebied.

Concurrentie

Tevens is de concurrentie tot op postcode niveau inzichtelijk te maken. Met taartdiagrammen wordt ook het aantal concurrenten in een bepaalde postcode weergegeven in combinatie met de omvang van de concurrent.

Dit is slechts een klein deel van de ontwikkelde rapportage om te zien hoe Business Intelligence een bedrijf kan helpen bij het bepalen van de strategie van de organisatie. Wilt u meer informatie over wat Business Intelligence voor uw organisatie kan betekenen neem dan contact met ons op dan kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden.

⇒ Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op http://hoogweide.com