Kpi’s en Business intelligence

Voordat er een goede business intelligence rapportage gemaakt kan worden is het verstandig om goede Key performance indicators (kpi’s) op te stellen. Kpi’s zijn variabelen waarmee gemeten kan worden op welke koers het bedrijf ligt ten opzichte van de doelstellingen.

Isoleer pijnpunten binnen de organisatie

Veel bedrijven proberen in beeld te brengen wat de huidige situatie is binnen de organisatie, maar het mooie van business intelligence is dat je met de data die aanwezig is dieper kan graven en de vraag kan stellen: wat maakt je bedrijf beter? Kijk per proces of afdeling naar verbeterpunten en schrijf deze allemaal op.

Een aantal Kpi’s opstellen

Nadat er goed is gekeken naar alle verbeterpunten vanuit de organisatie is het belangrijk om hiervan niet teveel kpi’s op te stellen, tussen de 7-10 is ideaal om te beginnen met meten. Zorg ervoor dat de kpi’s altijd voldoen aan het SMART-principe:
–          Specifiek, omschrijf het doel duidelijk en concreet.
–          Meetbaar, er moet gemeten kunnen worden wanneer het doel bereikt is.
–          Acceptabel, is het doel acceptabel voor de doelgroep.
–          Realistisch, het doel moet haalbaar zijn.
–          Tijdsgebonden, wanneer moet het doel bereikt zijn.

Het doel van de kpi’s is om inzicht te krijgen in de verbeterpunten en te meten of deze punten ook daadwerkelijk veranderen.

Koppeling aan de data

Nadat de belangrijkste 7-10 kpi’s gekozen zijn kan er gekeken worden naar de data die beschikbaar is. De data kan worden gefilterd, geordend en gemodelleerd zodat de kpi’s vanuit de business weergegeven kunnen worden in een nette business intelligencerapportage.

Met behulp van deze rapportage krijgt het management van het bedrijf meer inzicht in het staat met de belangrijkste verbeterpunten en is het vervolgens beter mogelijk hierop te kunnen sturen.

⇒ Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op http://hoogweide.com

Meer weten over BI Rapportages? Neem contact met ons op via +31 (0)345 745 780 of via onderstaand formulier: