Ontwikkel de juiste strategie met BI.

Ontwikkel de juiste strategie met BI.

Business Intelligence geeft u niet alleen inzicht in de huidige stand van zaken, maar kan ook de perfecte tool zijn voor het bepalen van de juiste strategie voor uw organisatie. Welke weg moet u verder volgen om de gewenste doelen te bereiken? Recentelijk hebben wij voor een klant een rapportage gerealiseerd die inzicht geeft in strategische gegevens zoals marktaandeel, marktpotentie en concurrenten. Hierbij een kleine showcase van de rapportage en de mogelijkheden die deze biedt. Voor deze blogpost zijn dummy gegevens gebruikt.. Marktaandeel en Strategie Voor het maken van de rapportage zijn diverse databronnen gebruikt zoals…continue reading →
4 Manieren om je rapport relevant te houden.

4 Manieren om je rapport relevant te houden.

Als je als bedrijf investeert in een business intelligence rapportage is het natuurlijk van belang dat de medewerkers dat rapport ook daadwerkelijk gaan gebruiken en ook dat het wordt blijven gebruikt. Zorg dat het rapport deel uitmaakt van de dagelijkse routine. Om ervoor te zorgen dat een rapport gebruikt wordt is het van belang om deze op te nemen in de dagelijkse routine. Zorg er voor dat data op meerdere momenten per dag ververst wordt en de gegevens helpen bij het invullen van de dagelijkse taken. Stop belangrijke informatie in een Headline bovenaan de rapportage. Zorg…continue reading →
Zit u nog steeds vast in de Excel hel?

Zit u nog steeds vast in de Excel hel?

Bijna elke organisatie heeft er wel last van, complexe in elkaar geknutselde Excel bestanden. Elke maand opnieuw moet er met knip-en-plakwerk weer een actuele versie van het bestanden worden gemaakt. Hoe groter uw organisatie wordt hoe meer Excel bestanden er komen. Dit soort knutselwerk in Excel is fout gevoelig, een regel is snel verwijderd en ook de formules zijn snel gebroken. Daarom is uw medewerker is steeds meer tijd kwijt aan het verversen en het bijhouden van de Excel bestanden, maar niet meer aan de taken waar de medewerker oorspronkelijk voor aangenomen was.…continue reading →
Hoe ontwerp je een Business intelligence Dashboard?

Hoe ontwerp je een Business intelligence Dashboard?

Een effectief en overzichtelijk Business intelligence dashboard bouwen is een proces dat van het verzamelen van requirements , het definiëren van kpi’s en het creëren van het data model afhangt, maar het is ook van belang een goed design niet te vergeten. Know your audience. Wat zijn de kpi’s die helpen bij het maken van een beslissing? Wie gaat het gebruiken? Welke kleuren passen bij het bedrijf? Welke informatie is nodig om de gebruiker er succesvol mee te laten werken? De plek waar het Business intelligence dashboard wordt getoond is ook belangrijk, bijvoorbeeld op een groot scherm past er…continue reading →
5 Dingen die je moet weten voordat je aan een Business intelligence project begint.

5 Dingen die je moet weten voordat je aan een Business intelligence project begint.

1. Bepaal je Business regels voordat je begint. Wij zijn altijd blij om mee te denken tijdens vergaderingen om je business regels en meetwaarden te bepalen, maar op dit moment in het proces is dat niet het meest productief. Het beste is om deze punten eerst op te stellen en vervolgens ter review aan een business intelligence professional voor te leggen. 2. Zorg voor de noodzakelijke data. Als alle business regels en meetwaarden zijn bepaald is het tijd om te gaan spelen met de beschikbare data. Ga eerst onderzoeken waar deze data wordt bijgehouden, wie…continue reading →
Kpi’s en Business intelligence

Kpi’s en Business intelligence

Voordat er een goede business intelligence rapportage gemaakt kan worden is het verstandig om goede Key performance indicators (kpi’s) op te stellen. Kpi’s zijn variabelen waarmee gemeten kan worden op welke koers het bedrijf ligt ten opzichte van de doelstellingen. Isoleer pijnpunten binnen de organisatie Veel bedrijven proberen in beeld te brengen wat de huidige situatie is binnen de organisatie, maar het mooie van business intelligence is dat je met de data die aanwezig is dieper kan graven en de vraag kan stellen: wat maakt je bedrijf beter? Kijk per proces of afdeling naar verbeterpunten…continue reading →
Waarom Business intelligence en social media elkaar goed aanvullen.

Waarom Business intelligence en social media elkaar goed aanvullen.

De meeste bedrijven hebben intussen al social media accounts op verschillende platformen zoals bijvoorbeeld Facebook, Linkedin en Twitter, maar een van de minder gebruikte mogelijkheden van deze platformen is de optie om data eruit te verzamelen en deze te gebruiken in je business intelligence rapportages. Social media management dashboard De data die op deze social media platformen beschikbaar is kunnen je helpen je klanten beter te begrijpen en  ook om hun een betere klantervaring aan te kunnen bieden.Om meer inzicht te krijgen over de wat er allemaal mogelijk is met de data achter…continue reading →
Waarom u als CEO Business Intelligence nodig heeft.

Waarom u als CEO Business Intelligence nodig heeft.

Er zijn intussen verschillende definities van Business Intelligence, echter voornamelijk is Business Intelligence een proces wat er voor zorgt dat uw data betekenis krijgt. In het kort gezegd: het vergaren, ontsluiten en analyseren van uw bedrijfsgegevens. Of u nu actief bent in de productie, logistiek of andere dienstverlening, gegevens zijn overal. Deze gegevens zitten vaak verspreid door de organisatie en zijn ook niet altijd even overzichtelijk. Voor de CEO is het belangrijk om in een oogopslag te kunnen zien hoe de organisatie ervoor staat. Business Intelligence is het samenbrengen van alle gewenste management informatie uit alle…continue reading →
Meer rendement met het juiste Logistiek Dashboard.

Meer rendement met het juiste Logistiek Dashboard.

In de logistiek staan rendementen ten eerste voortdurend onder druk. Het bestaansrecht van de logistieke operatie is onder andere afhankelijk van het zelf verbeterend vermogen t.a.v. rendementen en efficiency. Maar hoe realiseert u dat, een zelf verbeterende organisatie zijn? Hoe dan? Met uw Logistiek Dashboard Het begint met inzicht. De juiste inzichten op het juiste moment zowel per afdeling als op bedrijfsniveau. Zodoende krijgt u de neuzen allemaal dezelfde kant op en kan iedereen in uw logistieke operatie bijdragen aan het gezamenlijke doel: rendement verbetering. Vijf redenen waarom het in het bijzonder van belang is…continue reading →
Drie belangrijke vragen in de zoektocht naar een BI oplossing.

Drie belangrijke vragen in de zoektocht naar een BI oplossing.

Als uw organisatie ook op zoek is naar een BI oplossing zijn er vele vragen die beantwoord moeten worden. Ieder bedrijf is uniek en daarom zijn de bedrijfsprocessen en de daarbij genereerde data ook uniek. Om een goede beslissing te maken dienen er vele vragen beantwoord te worden, drie belangrijke vragen zijn: Waarom wilt uw organisatie eigenlijk Business Intelligence? Het implementeren van een goede BI oplossing kan een lang (en soms ook moeilijk) proces zijn, zorg dat er een duidelijk doel is. Wat is het probleem wat Business Intelligence dient op te lossen? Een duidelijk…continue reading →